1-4-4-2 (22)

Trening indywidualny - wprowadzający do gry w systemie 1-4-4-2.

Rozgrzewka

Metodyka i systematyka ćwiczeń w nauczaniu 1-4-4-2

Forma wiązana

Cel: kształtowanie umiejętności rytmizacji gry.

W pierwszej fazie ćwiczenia MGT 4x4 z zadaniem utrzymania piłki w zespole, w drugiej fazie (sygnał) drużyna, która jest przy piłce jest drużyną atakującą z zadaniem przenoszenia środka ciężkości gry(przesuwanie bloku obronnego) z prawej strony na lewą. W trzeciej fazie(sygnał) następuje wycofanie jednego z obrońców do bramki, w tym czasie wykonywany jest atak napastników 4x3 w formie fragmentu gry z zadaniem uderzenia piłki na bramkę.

Metodyka i systematyka ćwiczeń w nauczaniu 1-4-4-2

Forma wiązana

Cel: kształtowanie umiejętności rytmizacji gry.

Ćwiczenie rozpoczynamy MGT 4x4+1 z zadaniem utrzymania piłki w zespole, zawodnik neutralny porusza się wzdłuż linii, z którym zespół posiadający piłkę współpracuje. W chwili podania piłki do zawodnika neutralnego, blok obronny ustawiony na przedpolu bramki pozoruje atak z asekuracją. Na sygnał trenera zespół posiadający piłkę plus zawodnik neutralny przeprowadzają akcję 5x3 z zadaniem oddania strzału na bramkę.

Małe gry z asekuracją

Cel: kształtowanie umiejętności gry indywidualnej z asekuracją działań.

Opis ćwiczenia: w dziewięciu sektorach MGT na dwie bramki. Zadaniem graczy jest prowadzenie działań w MGT jak przy ustawieniu wyjściowym(rys.), z możliwością asekuracji działań partnerów w sąsiednich sektorach.

Ćwiczenie „Gra strefą”

Cel: nauczanie krycia strefą z podwajaniem, umiejętność działań ofensywnych w przewadze liczebnej, umiejętność „gry na spalony”.

Opis ćwiczenia: grę rozpoczyna czwórka zawodników broniąca dużej bramki atakiem na dwie mniejsze bramki umieszczone w strefie środkowej przy liniach bocznych boiska, te bramki bronione są przez czwórkę zawodników przeciwnej drużyny, która z kolei, mając do dyspozycji dwóch skrajnych zawodników, porusza się wzdłuż linii bocznych boiska i próbuje po przechwyceniu piłki strzelić na dużą bramkę. W przypadku przejścia linii środkowej boiska przez drużynę atakującą małe bramki, role się zmieniają. Obrońcy małych bramek szybko przemieszczają się pod dużą przeciwną bramkę, ustawiają się strefą, broniąc dostępu do bramki. Przeciwnicy, wykorzystując dwóch skrajnych partnerów, atakują w przewadze 6x4.

Cel: doskonalenie presingu w działaniu zespołowym.

Opis ćwiczenia: gra prowadzona jest w trzech strefach boiska, gdzie w skrajnych wykonywane jest ćwiczenie 4x2,a w środkowej 6x4. Zadaniem czwórki zawodników posiadających piłkę jest wykonanie trzech podań na dwa kontakty i przeniesienie gry nad strefą środkową do partnerów z zespołu, którzy muszą wykonać cztery podania, znowu przenieść piłkę i wykonać pięć podań, gdy się to uda, zdobywają punkt. Zadaniem zawodników broniących jest odbiór piłki przed wykonaniem planowanej liczby podań, gdy się to uda, wprowadzają piłkę do strefy środkowej, gdzie czeka dwóch partnerów z drużyny + dwóch bramkarzy. Teraz oni muszą wykonać tę liczbę podań której nie wykonał zespół w trakcie odbioru, a uniemożliwia im to czwórka, która nie rozgrywa piłki. Jeżeli w trakcie przenoszenia piłki na drugą stronę zostanie ona przechwycona przez któregoś z bramkarzy, działać należy jak poprzednio. Każda drużyna odbierająca piłkę stosuje „grę presingiem”.

„Gra w sektorach”

Cel:

Doskonalenie podwajania krycia oraz umiejętności gry na małej przestrzeni.

Opis ćwiczenia:

Pole gry podzielone na sektory, w jednym z sektorów odbywa się gra 2x2, w następnych znajdują się zawodnicy przeciwnych drużyn. Zadaniem posiadających piłkę jest szybkie przeniesienie ciężaru gry do sektora, w którym znajduje się partner. Po podaniu zawodnik biegnie do przeciwległego sektora, natomiast jego partner dołącza do zawodnika z piłką, przeciwnicy dobiegają do sektora, w którym znajduje się piłka i ponownie prowadzą agresywną grę. Na sygnał następuje ponowne przeniesienie ciężaru gry do przeciwległego sektora

Wielozadaniowość w działaniu

Cel:

Doskonalenie gry w równowadze liczebnej z umiejętnością krycia w strefie, kształtowanie nawyku do dynamicznych działań oraz umiejętności stwarzania przewagi liczbowej.

Opis ćwiczenia:

Zawodnicy A i B ustawieni są w rogach na środku boiska z piłkami, zawodnicy C i D ustawieni są za słupkami. Na sygnał, wzdłuż linii środkowej, prowadzą piłkę zawodnicy A i B. W połowie drogi zostawiają swoje piłki i startują do zawodników C i D, którzy z kolei, pozostawiając swoje piłki, startują do piłek zawodników A i B, uderzając je na bramkę, po czym odgrywają im podane im piłki, które ponownie uderzane są na bramkę przez zawodników A i B. Po zakończonym akcencie strzeleckim trener wprowadza piłkę do dowolnej dwójki i rozpoczyna się gra 2x2.

 A

 B

"Rytmizacja w ataku szybkim"

Cel:

Kształtowanie nawyku działań ofensywnych poszczególnych formacji w ustawieniu 1-4-4-2

Opis ćwiczenia:

Po rozegraniu piłki przez blok defensywny(bramkarz, obrona strefą), atak szybki zainicjowany przez bocznego obrońcę, który po podaniu piłki bez przyjęcia z pomocnikiem (rys. a), skośne długie podanie (rys. b) kończy akcję dośrodkowaniem. Po strzale na bramkę, następuje zmiana, jak na powyższych rysunkach. 

Ćwiczenie w nauczaniu 1-4-4-2 "Agresywny atak"

Cel:

Kształtowanie aktywnej postawy w działaniach ofensywnych, wyrabianie nawyku agresywnej gry.

Opis ćwiczenia:

Dwie grupy zawodników z piłkami ustawione przed polem karnym. Ćwiczenie rozpoczynają pierwsi zawodnicy jednoczesnym podaniem (podanie poprzeczne - 1, prostopadłe - 2. Zawodnik B po zmianie pasa działania strzela bramkę, a następnie wbiegając w pole karne pełni funkcję obrońcy. Zawodnik A po przyjęciu piłki zmierza w kierunku bramki i w sytuacji 1x1 wykonuje uderzenie na bramkę. Dalsza część ćwiczenia, to rozegranie akcji w sytuacji 2x1, zakończonej uderzeniem piłki do bramki.

1-4-4-2 „Wzmocniony atak”

Cel:

Kształtowanie aktywnej postawy w działaniu ofensywnym, obrona strefą w sytuacji 2x1.

Opis ćwiczenia:

Pozycja wyjściowa grup ćwiczących (A, B, C). Rozpoczęcie ćwiczenia następuje przy jednoczesnym podaniu piłki przez zawodników z grupy A i B. Po otrzymaniu piłki zawodnik z grupy C oczekując na dalszą fazę ćwiczenia, prowadzi piłkę między pachołkami. Zawodnik z grupy B kontynuując ćwiczenie zmierza w kierunku obrońcy. W tym czasie zawodnik z grupy A obiegając za plecami, wybiega na pozycję, zawodnik B podejmuje decyzję podania piłki do zawodnika A lub indywidualnie „ogrywa” obrońcę. Cała akcja powinna się zakończyć skutecznym uderzeniem piłki na bramkę. W dalszej fazie ćwiczenia zawodnik z grupy C zmierza w kierunku obrońcy i w grze 1x1 oddaje strzał na bramkę. Wszyscy zawodnicy ćwiczą w swoich podgrupach. Zawodnicy z grupy A po wykonaniu ćwiczenia zmieniają się z obrońcą.

Metodyka i systematyka ćwiczeń w nauczaniu 1-4-4-2

„Elastyczność działań”

Cel:

Doskonalenie gry 1x1 oraz 2x1 w przewadze przeciwnika, jak również szybki powrót po stracie piłki do swoich stref z atakiem przeciwnika.

Opis ćwiczenia:

Ćwiczący A prowadzi piłkę, w tym czasie zawodnik B wybiega do niego i grają 1x1. W przypadku wygranego pojedynku przez zawodnika A strzela na bramkę, a ćwiczący B musi bronić dwóch bramek przed atakiem zawodników C i D, którzy muszą strzelać przed wyznaczoną linią na jedną z dwóch bramek. Jeżeli w trakcie pojedynku 1x1 zawodnik A straci piłkę, zawodnik B musi ją doprowadzić do wyznaczonej linii i oddać celny strzał do pustej bramki, a to ma mu uniemożliwić cała prowadząca trójka.

"Aktywna strefa" jako ćwiczenie doskonalące 1-4-4-2 forma ścisła

Cel:

Kształtowanie ofensywnych umiejętności w strefie defensywnych działań przeciwnika, nauczanie skracania pola gry przy grze presingiem.

Opis ćwiczenia:

Ustawienie zawodników, napastnicy - obrońcy jak na rys. Zawodnik A podaje piłkę do dowolnego z czwórki obrońców, który przekazuje ją do napastnika B, a następnie go atakuje, z chwilą kiedy atak jest skuteczny, pozostała trójka skraca pole gry pozostawiając zawodnika A na spalonym.

"Pozoracja gry" w nauczaniu 1-4-4-2

Cel:

Kształtowanie umiejętności rozgrywanie piłki w obecności przeciwnika, wybieganie na pozycję, nauczanie presingu w przednich i tylnych sektorach boiska.

Opis ćwiczenia:

Neutralny zawodnik (rozgrywający, obrońca) z tylnej części boiska podaje piłkę do dwóch wysuniętych zawodników, którzy dochodzą do podania i prowadzą działanie, podając piłkę w pas boczny boiska. Partner w obecności obrońcy wybiega do podania i przenosi ciężar gry na przeciwległą stronę boiska.

Rozgrywanie piłki w pasach boiska

Cel:

Kształtowanie umiejętności przenoszenia środka ciężkości gry, rozgrywania piłki w obecności przeciwnika, umiejętności poruszania, krycia i asekuracji w działaniu.

Opis ćwiczenia:

Rozgrywający A podaje piłkę do skrzydłowych ustawionych w bocznych pasach boiska. W zależności od podania obrońcy zmieniają ustawienie w strefie z pozoracją ataku i asekuracją w działaniu.

Prowadzenie piłki w strefie

Cel:

Nauczanie i doskonalenie skracania pola gry oraz ataku z asekuracją na zawodnika z piłką.

Opis ćwiczenia:

W wyznaczonej strefie boiska ustawiona czwórka obrońców w linii, przed nimi w odległości około 10m, na całej szerokości po obu stronach naprzeciwko siebie dwie pary zawodników. Ćwiczenie polega na prowadzeniu piłki (ze zmianą), z jednej strony boiska na drugą. Zadaniem obrońców jest pozorowanie ataku (wyjście do przodu) na zawodnika z piłką w swoim sektorze działań. Zadaniem obrońców w sąsiednich sektorach jest reagowanie na atak partnera (wyjście do przodu, skracanie pola gry, asekuracja atakującego partnera).

Nauczanie 1-4-4-2 w formie ścisłej

"Wymiana piłki w dwójce"

Cel:

Kształtowanie umiejętności poruszania się zawodnika, wybieganie na pozycję, podania piłki.

Opis ćwiczenia:

W określonym polu gry wymiana piłki w dwójce według kolejności jak na rys. wyżej. 

Zabawa "Berek w strefie"

Cel:

Kształtowanie umiejętności poruszania się w działaniach indywidualnych i zespołowych (racjonalna postawa). Przesuwanie strefą, asekuracja, podwajanie.

Opis ćwiczenia:

Ustawienie zawodników (napastnicy - obrońcy) jak na rys. Zadaniem obrońców w swoich strefach jest schwytanie aktywnie działających napastników, którzy mogą zmieniać strefy i muszą dobiec do linii bramkowej.

Odmiany zabawy:

a) napastnicy rozgrywają piłkę rękoma (przepisy jak w rugby), ustawienie piłki na linii końcowej

b) napastnicy rozgrywają piłkę nogami, starając się dotrzeć do linii bramkowej, obrońcy odbierają lub wybijają im piłkę.

Zabawa "Zagrożona piłka"

Cel:

Kształtowanie umiejętności poruszania się w działaniach indywidualnych i zespołowych (racjonalna postawa). Przesuwanie strefą, asekuracja, podwajanie.

Opis ćwiczenia:

Zabawa 4x4 w określonym polu gry, przedzielonym linią środkową przy liniach końcowych boiska ustawiona piłka. Zadaniem w grze jest "przeniesienie" piłki przeciwnika na własną połowę z jednoczesną ochroną przed przeciwnikiem własnej piłki. Obrona piłki następuje przez aktywną postawę indywidualną i zespołową (zagęszczenie pola działania) oraz neutralizowanie na własnej połowie przeciwnika poprzez "dotknięcie obronne" (gra ciałem) - w takim przypadku dotknięty zawodnik przyjmuje postawę zasadniczą, czekając na "oswobodzenie" ze strony partnera - dotknięcie ręką. Zespół, który posiada dwie piłki na swojej połowie, zdobywa punkt.

"Przechwyć piłkę" to kolejna forma zabawowa w doskonaleniu 1-4-4-2

Zabawa „Przechwyć piłkę”

Cel:

Kształtowanie umiejętności poruszania się w określonej strefie działań, reagowanie (orientacja przestrzenna) na zmienność sytuacji, przechwytywanie piłki w ruchu.

Opis ćwiczenia:

W kwadracie 15x15m, 4 zawodników ustawionych w narożnikach, przy znacznikach, w środku wolny zawodnik. Dwie piłki w narożnikach po przekątnej . Zadaniem zawodnika ustawionego w środku jest przechwycenie dowolnego podania wykonywanego przez czwórkę zawodników ustawionych w narożnikach.

Zabawa "Zajmij miejsce"

Cel:

Kształtowanie umiejętności poruszania się w określonej strefie działań, reagowanie (orientacja przestrzenna) na zmienność sytuacji, doskonalenie szybkiego doskoku do przeciwnika przy zastosowaniu presingu.

Opis ćwiczenia:

W kwadracie 15x15m. Czterech zawodników ustawionych w narożnikach, przy znacznikach, w środku wolny zawodnik. Zabawa polega na przebieganiu od narożnika do narożnika (zmiana miejsc). Zadaniem „środkowego” jest czujna obserwacja w ruchu i zajęcie wolnego miejsca przy narożniku (nieudana zmiana partnerów).

do góry więcej wersja klasyczna
Wiadomości (utwórz nową)
Brak nieprzeczytanych wiadomości