Gry taktyczne/zadaniowe

Taktycznie, 6x6 z dodatkowymi zawodnikami.

Gra zadaniowa.

Na ograniczonym polu toczy się gra 6x6. Drużyna po wykonaniu 5 podań, może zdobyć bramkę wybierając każdą z czterech bramek. Zawodnik zdobywający bramkę obiega znacznik i rozpoczyna grę 1x1. W tym momencie drużyna, która straciła bramkę gra w przewadze 6x5 do momentu wykonania zadania w bocznym sektorze przez zawodnika drużyny, która zdobyła bramkę.

Gra 4x4 (4 zespoły). Taktyczna gra zadaniowa.

Cztery zespoły. Dwa zespoły grają na wyznaczonym boisku (duże bramki), a dwa zespoły oczekują poza polem gry.

Zmiany zespołów:

  1. Po chwycie piłki przez bramkarza – schodzą obydwa zespoły, a rozpoczyna ten bliżej bramkarza, który złapał piłkę;
  2. Po niecelnym uderzeniu lub wybiciu piłki przez bramkarza poza linię końcową, schodzą obydwa zespoły, a rozpoczyna przeciwny bramkarz wznowieniem do zawodników na swojej połowie;
  3. Po zdobyciu bramki schodzi zespół, który stracił gola, drużyna która zdobyła bramkę przechodzi do obrony – rozpoczyna z przeciwnej strony drużyna wbiegająca.

Taktyka, gry pomocnicze i zadaniowe.

Fazy gry – obrona/atak + pressing.

Gra 4x2 lub 6x3 w bocznych strefach.

Zawodnicy po wykonaniu np. pięciu podań muszą zagrać piłkę do drugiej bocznej strefy. Zawodnicy ze środkowej strefy wbiegają pressingiem raz w jedną strefę i raz w drugą. Po przejęciu piłki drużyna przejmująca ma za zadanie zagranie do drugiej bocznej strefy i przejście do bocznej strefy, gdzie nastąpiło przejęcie piłki. Dwóch/trzech zawodników z drużyny, która straciła piłkę biegnie i robi pressing w bocznej strefie, a dwóch pozostaje i aktywnie broni środkowej strefy przed zagraniami między strefami bocznymi.

Gra taktyczna.

Gra toczy się na wyznaczonym polu, gra taktyczna oparta na grze na utrzymanie.

Dwie drużyny (niebieska, czerwona) rozgrywają piłkę na na utrzymanie, zadaniem (żółtych) jest jak najszybszy odbiór piłki. Zespół, który straci piłkę przy rozgrywaniu, wchodzi do "środka" i staje się zespołem odbierającym.

Gra zadaniowa 5x5+1N

Faza finalizacji w sytuacji sam na sam z bramkarzem.

W środkowej strefie toczy się dowolna gra 5x5+1N. Zadaniem drużyny posiadającej piłkę jest podać prostopadłe podanie do partnera wbiegającego w tempo w skrajną strefę gdzie znajduje się w sytuacji sam na sam z bramkarzem.

Drużyna, która zdobywa bramkę gra dalej, pokonani schodzą na bok i zastępuje ich kolejna drużyna.

W skrajnych strefach nie broni się.

Kładziemy mocniejszy akcent na:

- fazy przejściowe;

- finalizację sytuacji 1x1.

Zadaniem poniższego ćwiczenia jest tworzenie sytuacji deficytowych, co z kolei ma wzmagać w zawodnikach przygotowanie do wykonania działania poprzez lepsze rozpoznanie sytuacji i dokonanie oceny potencjalnych możliwych wyborów.

Ćwiczenie

Zawodnicy ustawieni tak jak na załączonej grafice.

Zawodnicy ustawieni na zewnątrz kwadratu o wymiarach 2 × 2 m: 2 w czerwonych znacznikach i 2 bez oznaczników operują 2 piłkami, podając je do ćwiczącego w środku i między sobą, ale wyłącznie do piłkarza ustawionego bezpośrednio obok – nie zostaje jednak narzucony konkretny kierunek prowadzenia działania i może być on wielokrotnie zmieniany w toku ćwiczenia. Zawodnicy mają dążyć do zminimalizowania liczby kontaktów z piłką, czemu musi towarzyszyć odpowiednia obserwacja pozostałych ćwiczących i komunikacja.

Piłki nie powinny się zatrzymywać.

Zawodnik ze środka operuje wyłącznie podaniami bez przyjęcia (lub z 2 kontaktami) – futbolówkę może kierować tylko do kolegów w czerwonych znacznikach.

Pojedyncze powtórzenie trwa 1 min, po której następuje zmiana ćwiczącego w środku na jednego obwodowych.

Poza wskazanymi już elementami, zwracamy uwagę na pracę zawodnika w środku: przyjmowanie pozycji otwartej, obserwowanie wszystkich ćwiczących, praca na ugiętych nogach i z pochyloną sylwetką, siłę i dokładność wykonywanych podań.

Gra taktyczna 4x4+2N przez bramki

Pole o wymiarach 30x30m, w środku ustawione bramki których musi być więcej niż zawodników w jednym z zespołów. Zadaniem drużyn jest wymiana 10 podań przez światło bramek, wykorzystując do tego celu dwóch zawodników neutralnych. W przypadku straty piłki gra odbywa się analogicznie. Gra odbywa się na dwa kontakty.

Gra 4x2 z przejściem

Pole o powierzchni 10x10m, przedzielone na dwie strefy. Gra rozpoczyna się w strefie I, po wykonaniu 10 podań bez straty następuje podanie piłki w wolną strefę i przebiegnięcie uczestników gry. Należy pamiętać o tym, by podczas przebiegania nie stracić piłki. Zwracać uwagę na ważność każdego podania. Reszta reguł tak jak przy grze w "dziadka". Gra na dwa kontakty.

Ćwiczenie techniczno-taktyczne w formie gry

Gra 3x3+3 (na trzy kolory)

W grze bierze udział 9 zawodników podzielonych na kolory (np. czerwony, niebieski, biały). Celem gry jest utrzymanie się przy piłce zawodników dwóch kolorów np. czerwoni + niebiescy, przeciwko trzeciemu kolorowi, który stara się odebrać piłkę. W momencie straty piłki przez dany zespół np. czerwony, gra toczy się w układzie niebieski + biały: czerwony. Gra toczy się na dwa kontakty.

do góry więcej wersja klasyczna
Wiadomości (utwórz nową)
Brak nieprzeczytanych wiadomości