Rozwój zachowań taktyczno-technicznych

Rozwój zachowań taktyczno-technicznych

Ćwiczenia mające na celu taktyczno-techniczny rozwój zawodników skonstruowane w oparciu o ich konkretne funkcje w ramach organizacji drużyny wykonywane na ograniczonym obszarze gry w 1 strefie i z wykorzystaniem 1 bramki tworzą pięć głównych grup ćwiczeń:

(1) ćwiczenia wykonywane w sektorze środkowym,

(2) ćwiczenia wykonywane w sektorze środkowym z pomocnikami w sektorach bocznych,

(3) ćwiczenia wykonywane w sektorze środkowym z możliwością użycia sektorów bocznych,

(4) ćwiczenia wykonywane w 3 sektorach

oraz (5) ćwiczenia wykonywane w trzech sektorach z możliwością stworzenia sytuacji przewagi liczbowej w sektorach bocznych.

 Ćwiczenia wykonywane w sektorze środkowym

Cel.

Celem takich ćwiczeń jest rozwój zachowań taktyczno-technicznych w zależności od konkretnej funkcji taktycznej zawodnika ograniczając je do danego obszaru gry. Ponadto, fazy przejścia obrona/atak i atak/obrona są wykonywane w sposób szybki i jednokierunkowy.

Organizacja.

Teren gry jest podzielony na 3 sektory (sektor środkowy i sektory boczne – lewy i prawy). W sektorze środkowym mają miejsce sytuacje 2x2, 3x3, 4x4 lub 5x5 odpowiadające funkcji taktycznej normalnie nadanej zawodnikowi w ramach organizacji drużyny. Cele strategiczno-taktyczne każdej drużyny są następujące:

A. Drużyna atakująca bramkę stara się zdobyć gola. Może skorzystać pomocy zawodnika znajdującego się poza polem gry.

B. Drużyna broniąca bramki ma nie dopuścić do zdobycia gola oraz kiedy znajdzie się przy piłce, powinna podać ją do skrzydłowego w celu odwrócenia kierunku gry. Może w ten sposób przejść do atakowania bramki, której wcześniej broniła. W tym zakresie szybkość przejścia obrona/atak umożliwia zakłócenie organizacji obronnej przeciwnika.

Uwarunkowania.

Aby zmusić zawodników do szybkiego podejmowania decyzji i wykonywania działań taktyczno-technicznych rozwiązujących sytuacje gry w kierunku sfinalizowania ataku można ograniczyć w zależności od poziomu graczy i wyznaczonych celów: (i) liczbę uderzeń piłki na interwencję (od dwóch do czterech), (ii) maksymalną liczbę podań (od trzech do sześciu) oraz (iii) czas wykonywania ataku (od 6 do 12 sekund).

Formy.

Najważniejsze formy, w których powinny być wykonywane te ćwiczenia są następujące:

1. 1 + 2x2 + bramkarz

2. 1 + 3x3 + bramkarz (schemat nr 1)

3. 1 + 4x4 + bramkarz (schemat nr 2)

4. 1 + 5x5 + bramkarz (schemat nr 3)

Powiązana galeria:
zamknij reklamę

Komentarze

Dodaj komentarz
do góry więcej wersja klasyczna
Wiadomości (utwórz nową)
Brak nieprzeczytanych wiadomości